icon

Αποκτήστε το Runner σε ψηφιακή μορφή

στο Readpoint.gr

Αγώνες

37οι Δικταίοι Αγώνες

Runner Magazine 37οι Δικταίοι Αγώνες

Την Κυριακή 6 Αυγούστου θα διεξαχθεί στο Οροπέδιο Λασιθίου αγώνας 24 χλμ. με την ονομασία: 37οι Δικταίοι Αγώνες.
Ακολουθεί η προκήρυξη της διοργάνωσης και η ανάλυση της διαδρομής, περάσματα και προτάσεις από τον βετεράνο αθλητή ΟΦΗ, Στέφανο Αντωνάκη.

«Ο Αγώνας
Την Κυριακή 6 Αυγούστου 2017, στο πανέμορφο Οροπέδιο του Λασιθίου, θα πραγματοποιηθούν και εφέτος οι 37οι Δικταίοι Αγώνες.
Οι Δικταίοι Αγώνες διεξήχθησαν για πρώτη φορά πίσω στα 1980, ανήμερα της γιορτής του Καμπίτη Άι Γιαννιού του Ρηγολόγου (29/08), τιμώντας έτσι τον Πολιούχο Άγιο του Οροπεδίου. Η διοργάνωση περιελάμβανε όχι μόνο αγώνες δρόμου αλλά και ρίψεις, ενώ υπήρχαν κατηγορίες ανδρών, γυναικών και παίδων, που αφορούσε μαθητές και μαθήτριες Δημοτικού και Γυμνασίου. Εμπνευστής των αγώνων ήταν ο Μανώλης Τζιράκης από τον Αβρακόντε Λασιθίου, πρώην δρομέας αντοχής του ΟΦΗ και από τους μεγαλύτερους αθλητές της δεκαετίας του ’70 εντός και εκτός Κρήτης. Το επόμενο βήμα για τη διοργάνωση έγινε το 1994, οπότε και η διαδρομή του αγώνα μεγάλωσε στο σημερινό της μήκος (24 χιλιόμετρα), διατρέχοντας για πρώτη φορά το γύρο του Οροπεδίου. Πρωτεργάτης και εμπνευστής ήταν ο ιδεαλιστής μαραθωνοδρόμος Γιάννης Παντατοσάκης, με συνδιοργανωτές και αρωγούς την Περιφέρεια Κρήτης, το Δήμο του Οροπεδίου Λασιθίου, τον Πολιτιστικό Σύλλογο του Ψυχρού και τον Όμιλο Υπεραποστάσεων Κρήτης. Από τότε, ο Δικταίος Δρόμος διεξάγεται αδιάλειπτα κάθε χρονιά, καθιερώνοντας έτσι τη διοργάνωση σε έναν από τους παλαιότερους αγώνες δρόμου άνω των 21 χιλιομέτρων στη χώρα και αποτελώντας πόλο έλξης για πλήθος εξαιρετικών δρομέων απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ο Δικταίος Δρόμος συγκεντρώνει ως διοργάνωση αρκετές ιδιαιτερότητες που εντυπώνονται στους συμμετέχοντες – για τούτο και όταν κάποιος συμμετάσχει για πρώτη φορά, συνήθως επανέρχεται τα επόμενα χρόνια. Όσον αφορά στο αμιγώς αθλητικό κομμάτι, πρόκειται για μια διαδρομή ιδιαίτερα απαιτητική, εξαιτίας τόσο του μεγάλου υψόμετρου στο οποίο πραγματοποιείται όσο και των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν τον Αύγουστο στην Κρήτη – γι’ αυτό άλλωστε και για πολλούς συμμετέχοντες αποτελεί μια πρώτης τάξεως δοκιμασία εν όψει του επερχόμενου Κλασσικού Μαραθωνίου. Από την άλλη, η ίδια η διαδρομή είναι μοναδικού φυσικού κάλλους, διατρέχοντας 15 πανέμορφα χωριά. Οι δρομείς τρέχουν σε υψόμετρο από 820 έως 880 μέτρα, με θέα στα επιβλητικά Λασιθιώτικα όρη και τις κορφές της Δείκτης Αφέντη Χριστό, Σπαθί και Σελένα. Οι ανεμόμυλοι και τα κοπάδια, θυμίζοντας Κρήτη άλλης εποχής, δίνουν τη δική τους ξεχωριστή νότα, σε μια διαδρομή με ιδιαίτερη σημειολογική φόρτιση καθώς τιμάται το Δικταίο Άντρο και ο κρηταγενής Δίας. Μα πάνω απ’ όλα, αξέχαστο μένει το μεράκι των ανθρώπων της περιοχής, του Πολιτιστικού Συλλόγου Ψυχρού και του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου, που συμβάλλουν κάθε φορά τα μέγιστα στην ομαλή διοργάνωση του αγώνα με την απίστευτη φιλοξενία τους.

Προτεινόμενα περάσματα
Στον παρακάτω πίνακα, παρατίθενται προτεινόμενα περάσματα, προκειμένου να βοηθηθούν οι συμμετέχοντες στην προσπάθειά τους.

Και κάποιες παρατηρήσεις…
Για το συγκεκριμένο αγώνα (όπως και γενικά για όλους) είναι σημαντικό να κυριαρχήσει η γνώση και η λογική, και να αποφευχθεί η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων μας.
Για την εφαρμογή μια επιτυχημένης αγωνιστικής τακτικής χρειάζεται αυτοσυγκράτηση και σύνεση.
Το κυριότερο πρόβλημα για όλους τους αθλητές που θα λάβουν μέρος στο συγκεκριμένο αγώνα είναι το υψόμετρο (880 μέτρα).
Ο οργανισμός του κάθε αθλητή για να προσαρμοστεί αναπνευστικά σε τέτοια υψόμετρα χρειάζεται από 40΄ έως μια ώρα.
Ο ρυθμός πρέπει να είναι λίγο πιο αργός από το μέσο ρυθμό του αγώνα μέχρι το 10ο χιλιόμετρο.
Το σημαντικότερο και συνάμα δυσκολότερο 5άρι είναι το πρώτο γιατί έχει συνεχείς ανηφόρες και κατηφόρες και χρειαζόμαστε προσαρμογές.
Τις ανηφόρες δεν πρέπει να τις ανεβαίνουμε γρήγορα, γιατί ανεβάζουμε παλμούς και καταναλώνουμε πολύ γλυκογόνο που θα μας χρειαστεί αργότερα.
Στις ανηφόρες τρέχουμε γλυκά και σταθερά – όχι πιεστικά – και δεν κάνουμε «αλλαγές» ούτε στο ρυθμό μας, ούτε προσπερνώντας άλλους αθλητές. Το κέρδος άλλωστε είναι μηδαμινό σε σχέση με την καταπόνηση που θα υποστούμε.
Το δεύτερο 5άρι μπορεί να μην έχει ανηφόρες, πρέπει όμως να «κρατηθούμε» για να προσαρμοστούμε στο υψόμετρο και στη ζέστη.
Είναι γνωστό ότι και η ζέστη μας καταπονεί γι’ αυτό πίνουμε νερό, φοράμε καπέλο και δεν πάμε γρήγορα.
Ο αγώνας «ξεκινά» για όλους από το 10ο χιλιόμετρο και γι’ αυτό στο συγκεκριμένο σημείο πρέπει να έχουμε δύναμη.
Μετά το 10ο χιλιόμετρο μπαίνουμε αμέσως στο μέσο ρυθμό του αγώνα και ανεβαίνουμε σταδιακά σε ταχύτητα γιατί η διαδρομή από εκεί και μετά είναι όλο ευθεία.
Στη διαδρομή υπάρχει ένα νεκρό σημείο που οι παλιοί αθλητές το ονομάζουν «άγονη γραμμή» και το οποίο αρχίζει από τη μονή Βιδιανής (Χώνος) στο 17ο χιλιόμετρο και τελειώνει στο 20ο χιλιόμετρο στο «Κάτω Μετόχι».
Στο «Κάτω Μετόχι» στο καφενείο της «Αποστολίας» περιμένει πολύς κόσμος να χειροκροτήσει όλους τους αθλητές και ειδικότερα ένα από τα καλύτερα παιδιά του χώρου μας που το Επιτροπάτο τον έχει τιμήσει για το ήθος του και για τον οποίο πιστεύω ότι φέτος θα πετύχει επίδοση 1h41΄30΄΄ με απόκλιση ένα λεπτό.
Στο 21,600 χιλιόμετρο στον Άγιο Χαράλαμπο είναι το δυσκολότερο σημείο του αγώνα . Ξεκινά μια ανηφόρα 400 μέτρα με μεγάλη κλίση που μοιάζει με Γολγοθά. Προτείνω στους πρώτους να την ανέβουν όσο πιο αργά μπορούν για να μη χάσουν δυνάμεις.
Στους αθλητές με επίδοση από τις δύο ώρες και πάνω προτείνω από τη μέση της ανηφόρας και μετά να περπατήσουν και να μην προσπαθήσουν να την τρέξουν.
Μένουν τα τελευταία δύο χιλιόμετρα με ελαφρά κατηφορική κλίση τα οποία πρέπει να είναι τα πιο γρήγορα μας στον αγώνα. Όσο χρόνο έχουμε χάσει στην ανηφόρα ,μπορούμε να τον κερδίσουμε στο διπλάσιο σε εκείνο το σημείο.

Επισημάνσεις:
- Δε φεύγουμε γρηγορότερα από το μέσο ρυθμό του αγώνα μέχρι το 10ο χιλιόμετρο.
Ο αγώνας ξεκινά από το 10ο χιλιόμετρο και μετά.
«Άγονη γραμμή» από το 17ο χιλιόμετρο έως το 20ο χιλιόμετρο.
Δυσκολότερο σημείο του αγώνα από το 21600 χιλιόμετρο μέχρι το 22ο χιλιόμετρο.
Γρηγορότερα χιλιόμετρα από 22ο μέχρι τερματισμό.
Οι προτεινόμενοι χρόνοι και τα περάσματα είναι για την ακριβή μέτρηση των χιλιομέτρων που φαίνεται στο οδόστρωμα και όχι στο μετρητή απόστασης των ρολογιών τα οποία αποδεδειγμένα έχουν απόκλιση από την πραγματική απόσταση.
Αν έχει πολλή ζέστη προσθέστε για κάθε 5άρι από 10΄΄ έως30΄΄ ανάλογα με το επίπεδο και τη δυναμική του κάθε αθλητή.

Εύχομαι τα γραφόμενα μου και η ανάλυση του αγώνα να είναι χρήσιμα. Είναι απόσταγμα εμπειρίας και μελέτης για τον συγκεκριμένο αγώνα και βασίζονται σε στοιχεία που έχω συγκεντρώσει από το ξεκίνημά του (1994) μέχρι σήμερα, και αφορούν σε όλα τα επίπεδα αθλητών που έχουν λάβει μέρος.

Οφείλω να επισημάνω ότι πολλοί καλοί και γρήγοροι αθλητές που δεν ακολούθησαν σωστή τακτική («έφυγαν» γρήγορα) δεν είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Δεν πρέπει λοιπόν να επαναληφθούν τέτοια λάθη γιατί το υψόμετρο τιμωρεί.
Τελειώνοντας θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία στους διοργανωτές και καλό τερματισμό σε όλους τους αθλητές και τις αθλήτριες.
Μην ξεχνάτε: «Πηγαίνω αργά στην αρχή για να φτάσω γρήγορα στο τέλος». Πριν ξεκινήσετε για το χρόνο που θα διαλέξετε από τον πίνακα σκεφτείτε αν τον «έχετε». Αν όχι επιλέξτε πιο αργό.

Υ.Γ «Το να επιθυμείς να γίνεις κάποιος άλλος είναι σα να χαραμίζεις αυτό που είσαι. Ο σεβασμός προς όλους τους αθλητές είναι αρετή». Ο αθλητισμός είναι πολιτισμός, υγεία, χαρά, είναι ποιότητα ζωής.

Στέφανος Αντωνάκης, Βετεράνος αθλητής ΟΦΗ»

Για να κατεβάσετε την προκήρυξη της διοργάνωσης πατήστε εδώ.

Για να δηλώσετε συμμετοχή πατήστε εδώ

Κόστος συμμετοχής: 10 ευρώ (Μόνο στα 23.920μ).
Λογαριασμός κατάθεσης: ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 6165-127982-792, IBAN: CRS.12370434

ΜΕΤΑΒΑΣΗ: Με πούλμαν από Ηράκλειο (πλ. Ελευθερίας - Άγαλμα Βενιζέλου), Αναχώρηση, Κυριακή στις 14:00. Επιστροφή με ώρα αναχώρησης από Ψυχρό στις 22:30, Κρατήσεις θέσεων στο πούλμαν ΜΟΝΟ τηλεφωνικώς στο 6972865015.